Przejdź do treści

Suwalszczyzna

Treść

Wędrówka szlakami Suwalszczyzny

Weekend 15 i 16 czerwca br. grupa mieszkańców naszej gminy spędziła aktywnie w północno- wschodniej Polsce, w centrum regionu zwanego Suwalszczyzną. Nasza podróż rozpoczęła się od Wigierskiego Parku Narodowego, który wyróżnia niezwykłe bogactwo jezior otoczonych rozległymi lasami. Największe i słynące ze swej malowniczości jezioro Wigry podziwialiśmy z pokładu statku. Odwiedziliśmy Muzeum Wigier w Starym Folwarku, które jest jedną z największych atrakcji Suwalszczyzny, kompleks poklasztorny Kamedułów położony na malowniczym półwyspie otoczony jeziorem Wigry, jak również siedzibę Wigierskiego Parku w Krzywem, a tam widzieliśmy wystawę przyrodniczą „Nad Wigrami” i wystawę etnograficzną „Ocalić od zapomnienia”. Spacerowaliśmy ścieżką edukacyjną „Las” i „Suchary”  pośród drzew, przy śpiewie ptaków i zapachu kwiatów.

Niedziela była również była pełna wrażeń. Dzień rozpoczęliśmy w Suwalskim Parku Krajobrazowym, którego siedziba znajduje się w Malesowiźnie- Turtulu. Z tarasu widokowego rozciągł się widok na staw turtulski i dolinę rzeki Czarnej Hańczy. Przeszliśmy ścieżką edukacyjną pt.: „Opowieści Turtula”, a także byliśmy w Starej Hańczy i nad jeziorem Hańcza, które jest najgłębszym jeziorem w Polsce. Kolejną atrakcją w naszej suwalskiej przygodzie był Trójstyk granic Polski-Litwy i Federacji Rosyjskiej w Wisztyńcu, czyli na obszarze polskiego bieguna zimna. Jednocześnie jest granicą pomiędzy województwem podlaskim, a warmińsko- mazurskim, to także punkt styku Unii Europejskiej z Rosją. Na skraju Puszczy Rominickiej, na północnym krańcu Mazur, wśród uroczych pagórków i łąk za wsią Stańczyki, ogromne wrażenie na nas zrobiły dwa potężne wiadukty, spinające strome skarpy  głębokiego jaru rzeki Błędzianki. W Smolnikach, z punktu widokowego „U Pana Tadeusza” nasze oczy cieszył widok  zespołu jezior Kleszczowieckich i część zagłębienia rzeki Szeczupy. Poznanie tego skrawka zakątku Polski i moc pozytywnych wrażeń zapewnili nam nasi niesamowici przewodnicy Państwo Halina i Adam Januszewicz.

Wyjazd został zorganizowany przez Stowarzyszenie na rzecz społeczności lokalnej Gminy Czernica „Rozwiń Skrzydła” w ramach projektu „Akademia dla aktywnych” i dofinansowany z Gminy Czernica.