Przejdź do treści
Przejdź do stopki

2022 rok

Treść

Z wizytą w województwie lubuskim 17-18 wrzesień 2022 r.

Mimo niesprzyjającej pogody wizyta w województwie lubuskim była udana. Zwiedzanie
zaczęliśmy od Zielonej Góry- polskiej stolicy wina. Spacerowaliśmy po parku i oglądaliśmy
ruiny pałacu księżnej Doroty Talleyrand, poznaliśmy historię budynku i jego właścicielki-
jednej z najciekawszych kobiet XIX wiecznej Europy. Pomiędzy strugami deszczu
przeszliśmy przez centrum miasteczka, oglądaliśmy rośliny w Palmiarni i panoramę miasta z
Wzgórza Winnego. Zwiedziliśmy Muzeum Historii Miasta i jedyne w kraju Muzeum Wina.
Zawitaliśmy także do parku budownictwa ludowego w Ochli, gdzie najstarsza chata chłopska
pochodzi z XVII w. Na zakończenie dnia trafiliśmy do Winnicy pod Wieżą w Trzebuli, której
właściciel zapoznał nas z procesem przetwarzania winogron i w której degustowaliśmy
produkty lokalne. Niedzielną podróż rozpoczęliśmy od Świebodzina i pomnika Chrystusa
Króla, następnie usłyszeliśmy historię powiązania miasta z Czesławem Niemenem.
Fantastyczną przygodę przeżyliśmy na ogrodowej kolejce, która wzbudziła w nas dziecięcą
radość. W Międzyrzeczu wysłuchaliśmy opowieści o zamku piastowskim. Końcowym etapem
naszej podróży była Perła Ziemi Lubuskiej czyli Łagów, łączący walory przyrodnicze z
walorami zabytkowymi.
Czernica

Magiczne Podlasie 24-26 czerwca 2022 r,

Weekend pełen słońca, zapachu ziół, latających bocianów i szumu Narwi, w  takiej krainie grupa z Czernicy spędziła miło czas. W piątek wyruszyliśmy do  wielokulturowego Białegostoku. Wiedzieliśmy Pałac Branickich, ogrody francuskie, planty oraz pomnik Psa Kawelina. Przeszliśmy rynkiem pod archikatedrę katolicką. Przy pomniku Ludwika Zamenhofa poznaliśmy jego dzieje.

W sobotę wczesnym rankiem powędrowaliśmy do Krainy Otwartych Okiennic i spacerowaliśmy po malowniczej miejscowości Soce, następnie zachwycaliśmy się  cerkwią prawosławną w Puchłach i usłyszeliśmy legendę o objawieniu w XVI w. i powstaniu miejscowości. W baśniowym Supraślu podziwialiśmy pięćsetletni Monaster prawosławny, a na zakończenie dnia w Bohonikach poznaliśmy kulturę i religię polskich Tatarów, zwiedziliśmy  meczet i mizar.

Niedzielę spędziliśmy w Tykocinie. Byliśmy w Wielkiej Synagodze, która należy do największych i najstarszych świątyń żydowskich w Polsce, wędrowaliśmy ulicami barokowego miasteczka, przeszliśmy przez rynek z pomnikiem Stefana Czarneckiego, widzieliśmy odbudowany zamek Zygmunta Augusta oraz kościół św. Trójcy. Po południu płynęliśmy tramwajem wodnym po rzece Narew oraz degustowaliśmy kuchnię Żydów Aszkenazyjskich w kultowej restauracji Tejsza. Późnym wieczorem dotarliśmy do Czernicy.

Relacja z wycieczki w Świętokrzyskie - 14-15 maj 2022 r.

Podczas weekendu (14-15 maj) 50 osób wyruszyło w podróż do ziemi świętokrzyskiej. Zwiedzanie województwa odbywało się w promieniach słońca przy lekkim wiaterku.
W pierwszym dniu oglądaliśmy perłę architektury sakralnej czyli Św. Krzyż- zespół klasztorny, w którym przechowywana jest relikwia Drzewa Krzyża Świętego. Widzieliśmy również kryptę grobową  Jeremiego Korybuta Wiśniowieckiego oraz wysłuchaliśmy historię księcia. Ze wzgórza podziwialiśmy piękną panoramę okolicy. Zawitaliśmy także do Osady średniowiecznej w Hucie Szklanej. Poznaliśmy tam zawody wykonywane w dawnych czasach czyli jak się żyło i pracowało w średniowieczu. Duże wrażenie zrobiła na nas Galeria Minerałów i Skamieniałości w Św. Katarzynie. Odkryliśmy tajemnice klejnotów i sekrety ich obróbki. W niedzielę wyprawa zaczęła się od poznania centrum Kielc i znajdujących się tam najciekawszych atrakcji. Byliśmy w słynnej Kadzielni- rezerwacie geologiczno- przyrodniczymi i wędrowaliśmy jaskiniami. Na koniec wycieczki wyruszyliśmy pokojowo zdobyć zamek królewski w Chęcinach, który góruje nad miastem.

Projekt „Akademia dla aktywnych” realizowany przez Stowarzyszenie na rzecz społeczności lokalnej Gminy Czernica „Rozwiń Skrzydła” współfinansowany jest ze środków Gminy Czernica.