Przejdź do treści

2019 rok

Treść

10.09.2019r. -  Szlakiem Zbójnickim w Beskidzie Żywieckim i Śląskim

W sobotę 7 września 2019r. grupa 38 uczestników projektu „Akademia dla aktywnych” wyruszyła na południe Polski, w poszukiwaniu karpackich Zbójników. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od miasta Żywiec. Zapoznaliśmy się z dziejami Pałacu Habsburgów i jego mieszkańców oraz spacerowaliśmy Aleją Lipową w żywieckim parku. Widzieliśmy mini zoo, usłyszeliśmy historię dębu Franciszka oraz podziwialiśmy kamienice, dzwonnice oraz fontannę św. Floriana na miejscowym rynku. Zwiedzaliśmy również Muzeum Browaru Żywiec. Natomiast wieczorem nieoczekiwanie Zbójnicy napadli na naszą wycieczkę i porwali dwie osoby. Pozostali uczestnicy wykonując bardzo trudne zadania, których wymagali Zbójnicy, wykupili porwane osoby. Niedzielę rozpoczęliśmy od spaceru na Trójstyk, czyli miejsce gdzie stykają się granice trzech państw. Zawitaliśmy do Chaty Kawuloka, w której usłyszeliśmy wesołą gawędę o zwyczajach, obyczajach i tradycjach górali, popartą grą na unikatowych, ludowych instrumentach muzycznych. W Beskidzkim Centrum Pasterstwa w Koniakowie uczestniczyliśmy w prelekcji o pasterstwie i wypasie owiec. Na zakończenie zwiedziliśmy Muzeum Koronki Koniakowskiej.
Projekt „Akademia dla aktywnych” realizowany jest przez Stowarzyszenie na rzecz społeczności lokalnej Gminy Czernica „Rozwiń Skrzydła” dofinansowany ze środków Gminy Czernica.

26.08.2019r. - Wycieczka po Dolnym Śląsku

Dzień 24 sierpnia 2019r. był bogaty w wiele atrakcji dla grupy 49 uczestników wyjazdu po Dolnym Śląsku. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zwiedzania fabryki naczyń kamionkowych w Bolesławcu. Przewodnik oprowadził grupę po manufakturze, gdzie zapoznaliśmy się z poszczególnymi etapami powstawania naczyń, od formowania z masy przez czyszczenie, wypalanie, malowanie i szkliwienie, aż do gotowego produktu. Kolejnym przystankiem podczas naszej podróży był wybudowany na stromym wzgórzu Zamek Grodziec. Przewodnik opowiedział nam o właścicielach zamku, historii jego powstania i co się działo z budowlą przez wieki. Krętymi schodami i wąskimi kamiennymi przejściami przemieszczaliśmy się od sali głównej, poprzez salę rycerską, kaplicę, aż do balkonowego ganku obronnego. Ostatnim etapem naszej wycieczki był Zamek Czocha. Tajnymi przejściami zostaliśmy oprowadzeni po komnatach, salach, piwnicy, bibliotece, a na końcu podziwialiśmy panoramę okolicy z wieży zamku. Wieczorową porą wróciliśmy do Czernicy.

18.06.2019r. - Wycieczka na Kaszuby

Przygoda na Kaszubach dla  50 osób z Gminy Czernica trwała od 14 do 16 czerwca 2019r. Podczas naszej podróży zawitaliśmy do takich miejscowości jak: Kartuzy, Chmielno, Szymbark, Będomin i Kościerzyna. W każdym z tych miejsc odkrywaliśmy niepowtarzalne i typowe dla tego rejonu przedmioty, elementy dekoracyjne, stroje ludowe, tradycje kaszubskie, język oraz kulturę. Przewodnik opowiedział nam legendę powstania Kaszub, historię odwiedzanych miast i wsi oraz legendę o języku kaszubskim.

W Kartuzach zwiedzaliśmy Kolegiatę z dachem w kształcie trumny oraz Muzeum Kaszubskie. W Chmielnie podziwialiśmy okoliczne jeziora i  zawitaliśmy do Muzeum Ceramiki Kaszubskiej Neclów, którzy gliniane naczynia tworzą od kilku pokoleń. Mieliśmy możliwość odwiedzenia Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, gdzie wiedzieliśmy m.in. najdłuższą deskę świata, dom do góry nogami, bunkier partyzancki i największy fortepian. Kolejny dzień zwiedzania rozpoczęliśmy od miejscowości Będomin, w której urodził się Józef Wybicki, twórca tekstu Mazurka Dąbrowskiego. W dworze szlacheckim należącym kiedyś do rodziny Wybickich ulokowano Muzeum Hymnu Narodowego. W muzeum w szczególności naszą uwagę zwróciły  pamiątki po twórcy polskiego hymnu, innych postaciach z jego epoki, dokumenty dotyczące historii Mazurka Dąbrowskiego, obrazy, biżuteria patriotyczna, śpiewniki, broń, nuty polskich pieśni.

Natomiast w Kościerzynie podziwialiśmy panoramę miasta z wieży widokowej znajdującej się w starym browarze. Odwiedziliśmy Muzeum Kolejnictwa, w którym znajduje się najliczniejsza ekspozycja pojazdów szynowych w północnej Polsce. Mogliśmy także przejechać się drezyną. Kościerzyna to także Muzeum Akordeonu i Instrumentów Pokrewnych, pierwsze takie w Polsce. Powstało nieprzypadkowo na Kaszubach, ponieważ muzyka akordeonowa ma tu długą tradycję.

Późnym wieczorem strudzeni, ale z nowymi doświadczeniami powróciliśmy do Czernicy.

15.05.2019r. - Przemyśl, Krasiczyn i Łańcut

W dniach 10-12 maja 2019r. grupa 49 osób z Gminy Czernica wyruszyła w podróż do miasta Dobrego Wojaka Szwejka – Przemyśla, do zamku w Krasiczynie zbudowanego przez Stanisława Krasickiego i jego syna Marcina oraz zamku Lubomirskich i Potockich w Łańcucie.
W Przemyślu zwiedzaliśmy odremontowany dworzec kolejowy, fort Twierdzy Przemyśl, architekturę rynku, podziwialiśmy kunsztowne wykonanie fajek i dzwonów w Muzeum Dzwonów i Fajek a z jego wieży zachwycaliśmy się panoramą miasta. Na Kopcu Tatarskim w oddali było widać krajobraz miasta, który roztaczał się u podnóża wzniesienia.
Zobaczyliśmy Zespół Zamkowo - Pałacowy w Krasiczynie. Urzekł nas zamek, który jest jednym z najpiękniejszych arcydzieł architektury renesansowo- manierystycznej w Europie.
Niedzielne zwiedzanie rozpoczęliśmy od Zamku w Łańcucie, który został zbudowany na polecenie Stanisława Lubomirskiego. Wnętrza zamku zafascynowały nas swoim bogactwem zbiorów. Mogliśmy również oglądać stajnie z powozami, stanowiące część rezydencji magnackiej. Podobała się nam także storczykarnia, w której bogactwo roślin wzbudziło nasz zachwyt. Ostatnim punktem naszej wycieczki była Synagoga w Łańcucie. Jest ona jednym z unikatowych zabytków żydowskiej architektury sakralnej w Polsce - jej fundatorem był Stanisław Lubomirski.
W godzinach wieczornych zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy do Czernicy.