Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Akademia dla aktywnych - półwysep Helski i Ziemia Pucka

Treść

Hel, Jurata, Puck, Wejherowo i Piaśnica -  takie zakątki Polski zwiedzaliśmy podczas wyjazdu w dniach 25-26 maja 2024r. Weekend pełen słońca, morskiej bryzy i zdobytej wiedzy historycznej.

Hel to miejsce gdzie wszystko ma swój początek i bez wątpienia jedna z najatrakcyjniejszych miejscowości turystycznych nad Bałtykiem. Odwiedziliśmy najstarszy zabytek na Helu czyli  poewangelicki, gotycki kościół, malowniczo usytuowany w pobliżu portu i promenady spacerowej, który obecnie nie pełni funkcji sakralnych, za to jest siedzibą Muzeum Rybołówstwa i działa jako oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Wspaniale zaaranżowane wystawy prezentują bogate dzieje rybołówstwa na Morzu Bałtyckim, zaś dawna wieża kościelna pełni funkcję punktu widokowego. Przeszliśmy także przez serce Helu czyli ulicą wiejską, uznawaną za jedną z najpiękniejszych uliczek turystycznych w miejscowościach położonych nad Bałtykiem. Podziwialiśmy tam liczne ryglowe i ceglane domki rybackie, które niegdyś tworzyły unikalną zabudowę kaszubskiej wsi. Godzinny rejs po Zatoce Puckiej, słuchanie morskich opowieści i historycznych faktów to był nasz czas na odpoczynek. Molo w Juracie to idealne miejsce na spacer i to właśnie tam podziwialiśmy panoramę Zatoki Puckiej. Szukając urokliwych, oryginalnych miejsc, bogatych w historię nie mogliśmy na swoim turystycznym szlaku zapomnieć o Pucku, najstarszym porcie słowiańskim nad wodami Bałtyku, miejscu Zaślubin Polski z morzem. Byliśmy również w Piaśnicy, która jest znana ze zbrodni piaśnickiej czyli szeregu zbiorowych egzekucji przeprowadzonych przez okupantów niemieckich w pierwszych miesiącach II wojny światowej w lasach piaśnickich w okolicach Wejherowa. Na zakończenie naszej podróży zawitaliśmy do Wejherowa. Przeszliśmy część szlaku Kalwarii Wejherowskiej i zobaczyliśmy 5 najładniejszych kapic. Podziwialiśmy park miejski, który pochodzi z XVIII. Liczne stare drzewa, kolorowe kwietniki, zbiorniki wodne oraz rozległe trawniki przypominają o  ciekawej historii tego miejsca.

Projekt „Akademia dla aktywnych” realizowany przez Stowarzyszenie na rzecz społeczności lokalnej Gminy Czernica „Rozwiń Skrzydła” współfinansowany jest ze środków Gminy Czernica.