Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Dodatek węglowy na jeden adres zamieszkania!

Treść

W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi  dodatku węglowego w przypadku jednego adresu zamieszkania Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Czernicy  informuje, że,

Zasada ogólna


W przypadku, gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek węglowy przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem (art.2 ust.3a ustawy o dodatku węglowym).

W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania (art.2 ust.3b ustawy o dodatku węglowym).

Wyjątek co do zasady


Jeżeli pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe  i w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach – to nie ma zastosowania zasada ogólna (art.2 ust.3c ustawy o dodatku węglowym).

W przypadku braku możliwości ustalenia odrębnego adresu miejsca zamieszkania gospodarstwu domowemu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta przyznaje dodatek węglowy w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego organ ten ustalił zamieszkiwanie pod jednym adresem w odrębnych lokalach kilku gospodarstw domowych oraz wykorzystywanie przez te gospodarstwa oddzielnego lub współdzielonego źródła ogrzewania (art.2 ust.3d ustawy o dodatku węglowym).

Stanowisko Ministerstwa Klimatu i Środowiska dotyczące wymaganych dokumentów w sprawie przyznani dodatku węglowego


Pytanie:

Wnioskodawca wystąpił o wypłatę dodatku węglowego dla adresu, pod którym funkcjonuje już inne gospodarstwo domowe, które otrzymało dodatek węglowy. Czy taki wnioskodawca powinien wykazać, że podjęte zostały kroki mające na celu nadanie odrębnego adresu miejsca zamieszkania?

Odpowiedź:

Znowelizowane przepisy pozwalają na przyznanie dodatków węglowych dla kilku gospodarstw domowych, jeżeli do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach. Wnioskodawca składający wniosek o wypłatę dodatku węglowego powinien przedstawić dokumentację potwierdzającą podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu, np. zaświadczenie o samodzielności lokalu lub kopię złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia  o samodzielności lokalu, czy też kopię wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dopiero po przedstawieniu takiej dokumentacji, organ rozpatrujący wniosek powinien podjąć kolejne kroki (przeprowadzić wywiad środowiskowy).

 

Procedura Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w przypadku złożenia wniosku o dodatek węglowy na ten sam adres:


- kontakt telefoniczny pracownika GOPS z wnioskodawcą, celem ustalenia terminu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego,

- przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania wnioskodawcy,

- decyzja o przyznaniu bądź odmowie przyznania dodatku węglowego.

140287