Przejdź do treści
Przejdź do stopki

2020 rok

Treść

08.09.2020 r. - Relacja z wycieczki Śląsk i Małopolska 5-6 września 2020 r.

Grupa 38 osób z Gminy Czernica podczas ostatniego wrześniowego weekendu wyruszyła do jednego z najbardziej malowniczych regionów Polski, czyli Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Przemierzaliśmy szlak Orlich Gniazd  podziwiając takie dzieła ludzkich rąk jak zamek Mirów, Bobolice, Rabsztyn oraz Ogrodzieniec. Pięknem jurajskiego krajobrazu oraz częścią Doliny Prądnika zachwycaliśmy się  spacerując po Ojcowskim Parku Narodowym. Zapoznaliśmy się z historią zabudowy uzdrowiskowej Ojcowa, poznaliśmy legendę masywów skalnych takich jak: Igła Deotymy, Skały Panieńskie, Brama Krakowska, Grota Koronna ze sławną skałą Rękawica. Zobaczyliśmy jedną z najdłuższych jaskiń na Jurze – Jaskinie Nietoperzową. Odwiedziliśmy także Olkusz, a w nim rynek, poznaliśmy dzieje Bazyliki św. Andrzeja oraz najstarszych organów renesansowych w Europie. Na koniec naszej wycieczki wybraliśmy się na jedyną w Europie Pustynię Błędowską.

Projekt „Akademia dla aktywnych” realizowany przez Stowarzyszenie na rzecz społeczności lokalnej Gminy Czernica „Rozwiń Skrzydła” dofinansowany ze środków Gminy Czernica.

Renata Godek-Fiet

Galeria zdjęć...

21.07.2020 r. - Lubelszczyzna 17-19.07.2020 r.

Aktywny weekend  spędziło  35  mieszkańców Gminy Czernica podczas wyjazdu na Lubelszczyznę w ramach projektu „Akademia dla aktywnych”. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Zamościa zwanego „Padwą północy”. Usłyszeliśmy m.in. historię założenia miasta, oblężenia miasteczka przez Chmielnickiego, jak również o jego świetności za panowania Zamoyskich. Podziwialiśmy  architekturę, zabytki i inne konstrukcje Zamościa. W Nadszańcu – Bastionu VII w Zamościu braliśmy udział w strzelaniu z armaty. Kolejną miejscowością, do której zawitaliśmy było uzdrowisko Krasnobród, a w nim Kościół ufundowany przez Marysieńkę Sobieską oraz „Kaplica na wodzie”, przy której wypływa woda słynąca z uzdrawiania. Podziwialiśmy także malowniczy odcinek Roztocza. Na koniec pierwszego dnia wycieczka trafiła do Suśca, gdzie w okolicy tej miejscowości znajdują się „Szumi nad Tanwi” czyli progi skalne na Tanwi zwane szumami. Drugi dzień to wyjazd do Państwowego Muzeum na Majdanku, które powstało na terenie byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego oraz zwiedzanie Lublina. Poznaliśmy początki powstania aglomeracji, zamku królewskiego na wzgórzu zamkowym. Zwiedziliśmy bramę grodzką, krakowską, rynek, Archikatedrę Lubelską i wiele innych ciekawych miejsc.

Projekt „Akademia dla aktywnych” realizowany przez Stowarzyszenie na rzecz społeczności lokalnej Gminy Czernica „Rozwiń Skrzydła” dofinansowany jest ze środków Gminy Czernica.

P.O. Kierownika GOPS Renata Godek-Fiet

Galeria zdjęć...

23.06.2020 r. - Weekend w Pieninach

W piątek 19 czerwca 2020r.  grupa 36 uczestników projektu „Akademia dla aktywnych” wyruszyła do województwa małopolskiego, aby poznać kolejny atrakcyjny rejon Polski. Sobotnie zwiedzanie zaczęliśmy od ruin gotyckiego zamku w Czorsztynie, usytułowanego na wzgórzu nad Dunajcem, w Pienińskim Parku Narodowym. Kolejną atrakcją był dwugodzinny spływ Dunajcem,  przez Przełom Pieniński na flisackiej tratwie. Podczas spływu widzieliśmy znany pieniński szczyt Trzy Korony oraz słynną sosnę na Sokolicy. Podziwialiśmy piękno Pienin z perspektywy rzeki. Usłyszeliśmy wiele ciekawostek o regionie od flisaków, którzy nie szczędzili nam także góralskich żarcików. Szlakiem wodnym dotarliśmy do „królowej polskich zdrojów” – Szczawnicy. W czasie spaceru po uzdrowisku przewodnik zapoznał nas z  historią miasteczka. Pod koniec wyprawy po mieście trafiliśmy do Pijalni Wód,  gdzie bije serce kurortu. Ostatnią atrakcją było przejście przez jeden z najpiękniejszych wąwozów -Homole, który charakteryzuje się stromymi, skalnymi ścianami. W trakcie sobotniej kolacji góralską oprawę muzyczną, zapewnił nam artysta pieniński Pan Jan Kubik – zbójnik, mistrz tradycji, twórca ludowy strojów góralskich.

Niedzielę rozpoczęliśmy od przejścia po zaporze wodnej w Niedzicy, skąd podziwialiśmy zawieszony nad skarpą jeziora czorsztyńskiego, średniowieczny zamek Dunajec. Byliśmy również w rezerwacie przyrody Przełom Białki, gdzie widzieliśmy Jaskinię Obłazową i rzekę Białkę.

Spotkanie z dziką  przyrodą, przejście po pomoście z kamieni, przedzieranie się przez gąszcz lasu, rwące potoki i błotnisty grunt był dla nas przyjemnością. Podczas naszego pobytu w tym urokliwym zakątku małopolski podziwialiśmy panoramę Pienin, Małych Pienin, Beskidu Sądeckiego, Gorców, Pienin Spiskich, Magury Spiskiej, a także mogliśmy zobaczyć zarys Tatr. Na długo zapamiętamy wyprawę w Pieniny i górskie przygody.